Bier, wijn en water

4 april 2018 - Tutukaka, Nieuw-Zeeland

DSC_8182IMG_3495

Op eerste paasdag zijn we in Matakana; we gaan er even naar het strand om onze voeten te wassen. Daarna snel naar de bierbrouwerij voor wat meer wetenschappelijk onderzoek. De brouwerij heeft de naam SawMill en doet qua gezelligheid en kindervermaak ook onmiddellijk denken aan de Jonge Johannes, leutige molen bij Serooskerke. Kiwi's (Nieuw-Zeelanders) hebben met de Pasen wat drankproblemen, in die zin dat er op Goede Vrijdag en op Eerste Paasdag geen alcohol verkocht mag worden, niet in de winkels en niet in de horeca. TENZIJ je in de horeca gaat eten, want bij het eten mag je wel drinken. Wij zijn aan de bar begonnen met een bakje frites en mochten dus zo veel drinken als we nodig vonden. Conclusie van onze ( Koos en ik) proeverij: de NZ'ers maken mooie biertjes.

fullsizeoutput_8963

DSCN5170

We zijn inmiddels neergestreken op de top van een heuvel, met rondom wijnranken, wijnboeren, wijnflessen en nog een paar druivenstruiken die geplukt moeten worden. We logeren hier bij en in het wijnhuis Sailfish Cove. Google het en je weet precies waar en hoe we zitten. Uitzicht op de Grote Oceaan, met in de verte de Poor Knights Islands, waar het goed duiken en snorkelen is.

Foto hierboven links zit Koos rechts aan tafel achter een glaasje vruchtensap; de wijnboer rijdt langs het raam en er is leuk contact. Hij en zijn vrouw zijn geweldig gastvrij en aardig. We hebben een appartement gehuurd, zonder ontbijt of wat dan ook. Maar als we iets nodig hebben mogen we bij hun de keuken in lopen en pakken wat we behoeven. Dat soort mensen. Hun hond en vier alpacas zijn ook lief.

Gisteren zijn we met een boot, waarop nog dertig andere liefhebbers van zout water, naar die eilanden gevaren en daar het water in gedoken. Mooie tocht. Snorkelaar rechtsboven is een oude Zeeuw.  Na afloop hapje gegeten in de haven van Tutukaka.

Morgen trekken we verder, naar Russell. Daar logeren we drie nachten wederom in een huisje aan zee. Daarna rijden we naar het vliegveld van Auckland, waar we de laatste nacht tussen de vliegtuigen slapen. Wat we daarna gaan doen zien we dan wel weer.

1. Loes en Piet:
    4 april 2018
    Het ziet er weer tof en gezellig uit,nog veel plezier👌
  2. Marga:
    4 april 2018
    Typisch LoKo verhaal. Frietje bestellen en dan alsnog zoveel mogen drinken dat het schuim je oren uitkomt. Geweldig!
    Sailfish Cove gespot. Het valt me nu pas op wat een grote reis jullie afleggen en wat een geweldig avontuur.
    Bedankt voor je mooie verhalen Lo. Genieten.
  3. Victor:
    4 april 2018
    Even op de site gekeken Lo maar alleen al om het etiket, met die vliegende vis zou je de fles willen hebben. Hoe smaken die wijnen? Nog aparte druivensoorten, en die port? Ik zie dat Northland wel het meest noordelijke wijngebied is van het land. Proost!
  4. Lo:
    4 april 2018
    Ja, dat etiket met die Sailfish is prachtig; de wijnen hier van deze wijngaard zijn niet zo prachtig - in ieder geval niet allemaal. We hebben een fles riesling van de wijnboerin - zij maakt de wijn, hij maait het gras - gekregen: niet best. Ze maken hier ook port; die gaan we morgenochtend proeven. In zijn algemeenheid zijn de wijnen - zeker in deze streek - goed tot prima te drinken. Mijn voorkeur gaat uit naar de pinot noir, die nergens zo lekker is als hier.
  5. Anneke en Hans:
    4 april 2018
    De NZ witte wijn wordt alom geroemd. Fijn land toch? We krijgen heimwee. Onze buurvrouw aan de Nadorstweg (voor degenen die niet in Middelburg bekend zijn; geen geintje ) had daar familie en ging elk jaar naar NZ.
    Nog veel plezier bij de tegenvoeters.
  6. Kars:
    14 april 2018
    Vandaag ben je jarig, Lo. Gefeliciteerd. Ben je alweer thuis? Geweldige ervaringen doen mij denken dat dit niet het geval is. Fijne tijd dan nog met Koos.