Eco avonturen in Wanaka

13 maart 2018 - Wanakameer, Nieuw-Zeeland

Het is dinsdag 13 maart. Gisteravond zijn we aangekomen in een luxe lodge in Wanaka. We blijven er 4 nachten slapen. Lijkt wat overdreven , maar de afgelopen dagen waren best wel pittig en vandaag weer een hele dag op sjouw. We beginnen met de Eco Lake Cruise en Island Nature Walk. Met een speedboot - twee buitenboordmotoren van 500 pk elk - vliegen we bijna naar het magische Mou Waho eiland, één groot natuurreservaat. Het bergeiland Mou Waho heeft een grote-schoonmaakbeurt gehad: het is verschoond van alle exoten (flora en fauna) waardoor de oorspronkelijke planten en dieren (vogels) ongestoord kunnen voortleven. Als symbool van het streven naar behoud van het oorspronkelijk leven op het zuider eiland wordt al een jaar of twintig bij iedere excursie een nieuw boompje geplant. Bij onze excursie is Koos uitverkoren dat te doen.

Het eerste wat we tegenkomen als we van boord gaan zijn twee openbare toiletten. Nou, als dat niet eco is..! Maar er is meer. De meeste vogels (met en zonder vleugels) die we er tegenkomen hebben we nooit eerder gezien.

Op de foto's van links af: de ufo-achtige wolken die we ook in Patagonia (Argentinië) hebben gezien - Mou Waho, bergachtig eiland in het Lake Wanaka, heeft vlak onder de top zelf ook een meer - de vleugelloze weka - en twee kleurrijke houtduiven.

1. Marga:
    14 maart 2018
    Wat heerlijk om jullie reisverslagen weer te lezen.
    En wat een wijsheden die we van jullie leren. Geweldig.
    Hebben jullie een vogelboekje bij je? Of krijgen jullie die informatie van een gids?
  2. Sabrienna:
    14 maart 2018
    Wat gaaf om te zien. Geniet ervan
  3. Lo:
    14 maart 2018
    Hier zien we vogels die we nooit eerder hebben gezien; hun namen krijgen we van gidsen en soms zoeken we naar dit soort dingen op internet. Het is een heerlijk land; mensen zijn heel relaxed en heel vriendelijk. Kunnen we in NL nog veel van leren.
  4. Lo:
    14 maart 2018
    Voor wie het nog niet weet: door op een foto te klikken krijg je de vergroting te zien.
  5. Andrea:
    14 maart 2018
    Wat een bijzonder land is het toch! Heb je een inheemse boom geplant, Koosje.
  6. Victor:
    14 maart 2018
    Op die laatste foto ben je toch niet aan het "golddiggen" Koosje? Of een stekkie van de fuchsia scoren? Kijk wel even wat je mag uitvoeren bij de douane...
  7. Jelle & Ellen:
    15 maart 2018
    Wat een prachtige duiven, veel mooier dan die saaie die we hier hebben!
  8. Anneke en Hans:
    15 maart 2018
    Inderdaad een heerlijk land. Afwisselend en relaxed. Fijn dat jullie zo genieten.
  9. Lo:
    16 maart 2018
    Ik wil mij verontschuldigen voor de ronduit waardeloze opmaak van dit blog. De kern van mijn inwendig gevloek is het gegeven dat ik vrijwel geen invloed heb op wat waar komt te staan en hoe. Als dit blog een dezer dagen opeens ophoudt te bestaan, dan heeft dat ongetwijfeld iets te maken met het einde van mijn geduld. Grote groet, Lo
  10. Loes en Piet:
    17 maart 2018
    Ziet er allemaal weer indrukwekkend uit,heel bijzonder ben een beetje jaloers op jullie🤓
  11. Lo:
    18 maart 2018
    Hoi Marga, we hebben wel wat info meegenomen, maar het meeste horen we van gidsen.

Nee, Victor, Koosje is niet gold aan het liggen hier. We zoeken er wel naar, maar maken daar geen foto's van; zo kunnen we later alles ontkennen. Wat Koosje wel deed was een boompje planten. Dat is per definitie een inheemse boom, Andrea, want met exoten hebben ze het hier helemaal gehad.
    Ik heb inmiddels ontdekt dat bij de meeste verhalen de foto's zijn verdwenen. Fotobijschriften zijn ook niet leesbaar voor bezoekers. Reislogger, een nachtmerrie.